Rabu, Disember 23, 2009

Hidup Berani Untuk Gagal..

Hidup berani untuk gagal. Apakah sebenarnya maksud pernyataan tersebut? Kita selalu disogokkan dengan pernyataan bahawa orang yang gagal akan terus gagal sedangkan kita tidak tahu bahawa kegagalan sebenarnya merupakan satu dimensi baru kepada seseorang. Sebenarnya di dunia ini ada 3 golongan manusia yang akan bertindakbalas terhadap kegagalan. Golongan pertama adalah orang yang akan terus bangkit selepas mengalami kegagalan dan orang seperti ini biasanya akan berjaya dalam hidup. Golongan kedua adalah orang yang akan terpinga-pinga dahulu dan kemudian akan bangkit secara perlahan-perlahan. Golongan ketiga pula adalah golongan yang akan terus menangisi kegagalannya dan tidak mahu bertindakbalas terhadap kegagalan itu kerana takut akan gagal lagi untuk kali yang keseterusnya. Untuk lebih terperinci, mari kita tanya pendapat orang ramai tentang berani untuk gagal ini.

Atlet: Dulu aku memang asyik gagal je pergi mana-mana kejohanan tapi sekarang ni aku asyik menang je pasal ambik steroid. Amacam, berani tak aku?

Pelajar: Kalau belajar tu memang aku tergolong dalam pelajar yang gagal tapi kalau bab buli-membuli, hisap rokok dan fly ni memang akulah pelajar paling berani sekali.

Mat rempit: Gagal hari ni tak bermaksud aku gagal esok beb. Yang penting bila jadi mat rempit ni, kena la berani bawak laju-laju, buat superman, pacak ngan wikang kan?

Perompak bank: Hidup kena ada strategi. Berani macam mana pun nak pergi merompak, kalau takde strategi mesti gagal jugak nanti.

Ahli politik: Berani kerana benar tapi sebab takut gagal, kena la aku memberanikan diri untuk merasuah pengundi-pengundi.

Anda dah dengar pengakuan ikhlas dari beberapa golongan yang mengupas tentang berani untuk gagal ni. Persoalannya, adakah keberanian kita cukup untuk menghadapi kegagalan demi kegagalan yang bakal menimpa di masa akan datang? Lu pikirlah sendiri.

Aiyaaa, kenapa la si BD Fabregas ni buat entri yang terlebih mengarut macam pakar motivasi pulak ni eeekk?? Ini adalah disebabkan aku nak menyertai contest yang dianjurkan oleh Denaihati dan disponsor oleh DSGClicks, Berani Gagal Network, One Malaysia Blogshops, Anisha Online Mall dan Saudacare.. Aku tahu contest ni daripada Encik Zool Ligakampung dan blog Topo.. Kalau korang-korang nak cuba nasib tu bolehlah tengok syarat-syarat contest tu kat sini..

7 ulasan:

  1. akak x mau komen psl contest tu.. tp, akak dulu penah gagal sampai x leh sambung kt mrsm mase form 4.. lepas tu lah br akak stat blaja btl2 n alhamdulillah berada kt tempat skrg.. so, marilah kita jdkan kegagalan sbg satu titik permulaan yg positif!

    BalasPadam
  2. ^^ komen yg bernas ni kak.. xmau masuk ke contest ni??

    BalasPadam
  3. Hi Bd,

    Selamat berkenal-kenalan :-)

    TAHNIAH! Coz berjaya disahkan dinaihati menjadi peserta terakhir setakat ini yang menyertai contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. :-)

    Terima kasih kerana berkongsi pandangan mengenai pengertai HIDUP BERANI UNTUK GAGAL.

    Dan tahniah juga kerana HIDUP BERANI UNTUK GAGAL mencuba cabaran SEO ini.

    Seronoknya berblogging. :-)

    BalasPadam
  4. Ha haha.. peserta terakhir ye.. tak sempat saya nak masuk..

    BalasPadam
  5. aminjohar ~ ye ke bro?? tp blog ni susah sket la nk menang pasal aku ni zero dlm SEO..

    zool ~ cuba contest len plak..

    sharamli ~ bukannya aku yg merempit la, aku interview mat rempit jek..

    BalasPadam
  6. Wah.. peserta terakhir ekk! All the best bro

    BalasPadam